Formål
Projektets formål er at udvikle et koncept for grønt iværksætteri til undervisningen i Innovation B på HHX. Konceptet skal give eleverne erfaring med grønne forretningsmodeller og fremme elevernes entreprenørskabskultur. Konceptet kan efter projektets afslutning overføres til andre ungdomsuddannelser.
Projektbeskrivelse
I en tid, hvor bæredygtighed og ansvarlig forretningsudvikling bliver stadig vigtigere, introducerer vi med BusineesGreen et nyt koncept, som fremmer grønt iværksætteri blandt HHX-elever i valgfaget Innovation B.
Undervisningen i BusinessGreen bygger på casestudier, besøg hos grønne iværksættere, inspirerende gæstelærere fra erhvervslivet og hands-on projekter med grønne forretningsmodeller. Eleverne arbejder i undervisningen blandt andet med ESG og Sustainable Business Model Canvas (SBMC). I samarbejde med Business Viborg får eleverne adgang til netværk og eksperter, der kan inspirere og vejlede dem.
Et centralt element i konceptet er et innovativt kortspil, som udvikles af Aalborg University Business School. Kortspillet skaber en dynamisk læringsoplevelse, hvor eleverne arbejder aktivt med grønne forretningsmodeller, udvikler bæredygtige løsninger og får en dybere forståelse af iværksætteri. Det gør det muligt for eleverne at omsætte teori til praksis på en engagerende måde.
Vores målsætning med konceptet er at styrke elevernes viden om grønt iværksætteri ved at give dem færdigheder, viden og motivation til at bidrage til en grøn udvikling i samfundet.
Projektpartnere
Business Viborg og Aalborg University Business School
Bevillingsgiver
Børne- og undervisningsministeriet
Tidsperiode
01.11.2023 – 30.05.2025
Kontakt
Projektleder Marie Sandvad, mail: masp@mercantec.dk
Undervisningsmateriale
Undervisningsmaterialet fra projekt BusinessGreen giver et bud på, hvordan grønt iværksætteri kan bruges som gennemgående tema for innovationsundervisningen i 1.g. og 2.g. Materialet består også af en række cases fra de lokale virksomheder, som eleverne har været i kontakt med i projektet. Til undervisningen i 3.g. har forskere fra AAU Business School udviklet et kortspil.
Du kan downloade materialet her:
1.g.
Forløbsbeskrivelser:
Ressourcer:
- Min første bæredygtige virksomhed, Elevvejledning
- ESG Oplæg
- Bæredygtige Forretningsmodeller, ESG, opgavebeskrivelse
Cases:
2.g.
Forløbsbeskrivelser:
Cases:
3.g. Greenovator - Læringsspil
Greenvator:
Cases:
Kort: