14. oktober · 2021

Videoer på TikTok? Bedre placering blandt google-resultaterne eller måske en række brochurer med fed grafik og nyttige oplysninger? Løsningsforslagene var mange, da en gruppe EUX Business-elever kom med deres bud på, hvordan man øger kendskabet til brandet Mercantec Business.

I 2020 skiftede Viborg Handelsskole navn til Mercantec Business, og netop det at øge kendskabet til det relativt nye brand, var for nylig opgaven for en gruppe EUX Business-elever. Opgaven var afslutningen på et erhvervsområdeforløb, der har varet en måneds tid, og temaet har været online markedsføring.

-For at øge kendskabet til vores nye Mercantec Business, har vi i år valgt en meget lokal opgave, som handler om at øge kendskabsgraden til vores nye brand. Vi ser vores elever som de bedste ambassadører, og øger vi deres bevidsthed omkring vores nye brand, kan det forhåbentligvis skabe ringe i vandet. Og hvem ved – måske kan der også komme brugbare idéer ud af deres forslag, fortæller Tomas Bak Sørensen, lektor og studievejleder, EUX/EUD Business.        

Ud af i alt 18 løsningsforslag blev de tre bedste fremlagt for en dommerkomité, bestående af blandt andet Mercantecs direktør Adrian Tresoglavic, Chef for Unge & Erhverv, Stine Damborg og en række undervisere. 

-Egentlig er det jo forkert at pege på en vinder, for I har alle sammen bragt forskellige perspektiver ind: Men OK, nu er det jo en konkurrence, sagde Adrian Tresoglavic, inden vinderprojektet blev afsløret.
 

TikTok, flyers og fremtidsmuligheder    
De to vindere, eleverne Muhammad og Mikkel, havde blandt andet arbejdet med bedre synliggørelse af elevernes fremtidsmuligheder på Mercantecs hjemmeside, så man som interesseret bedre kan visualisere sig, hvad ens uddannelse kan føre til på arbejdsmarkedet. Også sponserede Facebook- og Instagramposts, og en brugerundersøgelse, havde de arbejdet med.

-Jeg er meget imponeret, og der er nogle af jeres pointer, jeg har lyst til at arbejde videre med, da I rammer lige ned i vores strategi, sagde Stine Damborg til eleverne, og inviterede dem i øvrigt på besøg i kommunikationsafdelingen senere på måneden til en idéudveksling. 

Fra de andre grupper var der blandt andet forslag om at øge tilstedeværelsen på det sociale medie TikTok, micro-influencers og uddele fysiske info-brochurer til unge, der står overfor at skulle træffe valg om uddannelse.