17. maj · 2021

Line Goul Stoffer har undervist i 22 år på automatikuddannelsen på Mercantec og er blandt de få kvinder på området. Nu har hun modtaget den ypperste hæder og kan kalde sig Danmarks bedste underviser.

Hvert år uddeler Politiken og Villum Fonden Politikens Undervisningspris til ni undervisere fra grundskolen, gymnasiet og erhvervsuddannelserne. For nylig blev det afsløret, at Line Goul Stoffer, der i 22 år har undervist på erhvervsuddannelsen automatiktekniker på Mercantec, har vundet hovedprisen i kategorien erhvervsuddannelser, der ud over æren er på 75.000 kroner. De ni priser er fordelt på baggrund af 1834 indstillinger.

Line Goul Stoffer smiler bredt og ryster lidt på hovedet for sig selv over det faktum, da vi mødes i den store nye robot- og automatikafdeling på Midtbyens Gymnasium i Viborg Midtby. Hun anede intet om prisen, før hun blev kontaktet af Politiken og er ærlig talt stadigvæk lidt rundt på gulvet, fortæller hun.

-Det er jo en kæmpe ære. Der er så mange dygtige undervisere i Danmark. Så at være én af de ni lærere er fantastisk i sig selv. Og at få hovedprisen. Ja, det er virkelig stort, erklærer hun.

Ikke den lige vej
Vi skal tale om, hvordan man i grunden bliver en dygtig underviser. Line Goul Stoffer er ikke selv gået den berømte ”lige vej”. Hun er ”arveligt belastet” fortæller hun om sin tilgang til lærergerningen. Hendes far var uddannet maskinarbejder og blev siden lærer og underviste blandt andet på behandlingshjemmet Jens Holst, Viborg Friskole og Hald Ege Efterskole. Hendes mor var uddannet kontorassistent og blev siden folkeskolelærer på Højslev Skole. Begge hendes yngre søskende underviser henholdsvis i folkeskolen og på et gymnasium.

Derudover var Line Goul Stoffer i flere år tilknyttet Hald Spillene som amatørskuespiller. Hendes evner for at ”træde op” og agere på en scene er en utrolig god ballast i lærerfaget, mener hun.

-Jeg bruger mig selv rigtig meget, når jeg underviser. Jeg laver sjov og kan godt finde på at opføre mig lidt småskørt. Eller fortælle historier fra mit eget liv. Det skal være sjovt at lære noget, fastslår hun.

Relationer det vigtigste
Lærergerningen og det at motivere unge til at få det bedst mulige ud af deres potentialer er og bliver et helt fantastisk job, fastslår prisvinderen.

-Da jeg så indstillingerne fra mine elever, blev jeg simpelthen så rørt og varm om hjertet, siger hun og fortsætter.

- Relationen er faktisk det vigtigste. Når jeg har haft elever, der har kæmpet med motivationen, er jeg blevet ved med at spørge ind. På den måde har jeg kunnet hjælpe dem. Jeg har jo tavshedspligt, så sammen med mig har de kunnet vende de problemstillinger, som har forstyrret dem, siger hun.

Ene kvinde
Som automatiktekniker bliver man uddannet til at udvikle og servicere produktionsmaskiner, og faget er et udpræget mandefag. Indtil videre er der kun ganske få kvinder på hvert hold. Da Line Goul Stoffer i sin tid tog uddannelsen, var hun også stort set den eneste kvinde. Hun trækker på skulderne og smiler skævt ved det faktum. At hun er kvindelig lærer i et udpræget mande-miljø gør ingen forskel, mener hun.

-Jeg har ikke haft nogen som helst dårlige oplevelser ved at være kvinde i et mandefag. Tværtimod. Og automatikfaget er ikke noget fysisk hårdt fag, så man kan da kun håbe, at flere kvinder får øjnene op for det, siger hun.

Nemt ved programmering
Efter 22 år som underviser er der mange facetter af lærergerningen, som Line Goul Stoffer er blevet bedre til med årene. Det sværeste at undervise i er faktisk det, man selv er bedst til, vurderer den nykårede prisvinder. Allerede som barn havde Line Goul Stoffer nemt ved matematik og logisk tænkning. Alt, hvad der skulle sættes to streger under, kunne hun godt lide. Siden udviklede hendes interesse for det teknologiske sig.

-PLC-programmering har jeg for eksempel rigtig nemt ved, og derfor har det fra starten været det sværeste for mig at undervise i. Jeg skulle virkelig tænke meget over, hvordan jeg kunne forklare mine elever det, siger hun.

Viborg Friskole
Dansk har til gengæld aldrig været prisvinderens yndlingsfag. Hun voksede op i Kvols og gik på Løgstrup Skole, hvor hun ret hurtigt fik at vide, at hun var ordblind. Undervisningen i folkeskolen brød hun sig ikke om, og hendes forældre valgte derfor at flytte hende til Viborg Friskole, der dengang lå i en patriciervilla ved Nørresø og kun bestod af omkring 50 elever. Undervisningen på friskolen husker Line Goul Stoffer endnu. Eleverne lærte nemlig at arbejde projektorienteret, og det var utroligt motiverende, husker hun.

-Hvis man bare lærer matematik for matematikkens skyld, mister mange motivationen. Men hvis man har et projekt, der skal løses, som kræver, at man finder ud af det med matematikken, så følger motivationen ofte med, siger hun og fortsætter.

-Sådan har jeg også altid bedst kunnet lide at undervise. Mine elever bruger det, de lærer, med det samme. Så sidder det bedre fast, fastslår hun. 

Nej tak til gymnasiet
Efter 7. klasse flyttede Line Goul Stoffers familie til Grønland, hvor begge hendes forældre fik job som undervisere i grundskolen. Skiftet fra Viborg Friskole, hvor motivation nærmest var et mantra blandt underviserne, til en folkeskole i Grønland, hvor befolkningen havde store sociale udfordringer, var en voldsom oplevelse for teenagepigen Line, der savnede Danmark og friskolemiljøet. Familien boede tre år på Grønland, og Line var lettet, da de flyttede tilbage til Viborg. Efter folkeskolen tog hun et sabbatår, hvor hun som ”ung i arbejde” blev introduceret for flere erhvervsuddannelser. Hun afprøvede murerfaget, smedefaget og tømrerfaget og fandt ud af, at det kunne hun faktisk godt lide.
Det var hendes forældre, der ønskede, at hun begyndte på gymnasiet, men unge Line holdt dog kun få måneder som ”gymnasieelev”.

-Det var slet ikke mig. Der var ikke den projekttilgang til tingene, som jeg godt kan lide, siger hun.

Kreativ højskole
I stedet tog hun et halvt år på højskole, hvor teater og kreative fag som keramik og billedkunst var omdrejningspunktet.
Efter højskoleopholdet vaklede unge Line mellem at uddanne sig til smed eller tømrer, og slog terning om hvorvidt hun skulle køre med bussen til tømreruddannelsen i Skive eller køre med bussen den anden vej og tage uddannelsen til smed på Mercantec i Viborg. Terningerne valgte Skive og tømrerfaget.

Lærer spottede talent
Det blev mødet med en bestemt underviser i Skive, der fik hendes blik rettet mod automatikteknikeruddannelsen. Basisåret på teknisk skole gav nemlig eleverne mulighed for at afprøve mange forskellige fag, og unge Line Goul Stoffer fandt hurtigt ud af, at hun havde utrolig nemt ved alt, hvad der handlede om teknologi. En af underviserne spottede hendes talent og hjalp hende med at søge en læreplads på Grundfos som automatiktekniker. Og selvom hun intet anede om uddannelsen, skiftede hun spor og valgte den vej i stedet for tømrervejen.

- Han var virkelig en dygtig lærer. Hyggelig og sjov og god til at se vores forskellige potentialer. Det betød rigtig meget for mig og min fremtid, fortæller hun.

Arbejde med fundamentet
I dag er Line Goul Stoffer, der privat er fraskilt og mor til to voksne børn, den lærer på Mercantec, der har flest års erfaring på området. Alt det undervisningsmateriale, der bliver benyttet på uddannelsen, har hun været med til at udvikle. Inden hun blev underviser, var hun i nogle få år ansat i forskellige virksomheder og videreuddannede sig til automationsteknolog.

Efter over to årtier som underviser er Line Goul Stoffer for nylig blevet ansat i en projektstilling på Mercantecs Videnscenter for automation og robotteknologi, hvor hendes job blandt andet bliver at hjælpe andre skoler med at udvikle undervisningsmaterialer.

-Al god undervisning hviler på et fundament af gode undervisningsmaterialer, så det bliver også rigtig spændende at fordybe sig i, lyde det fra Danmarks bedste underviser.  

 

FAKTABOKS
Politiken har modtaget i alt 1834 indstillinger. 15 Mercantec-elever havde Line Goul Stoffer.