Dette projekt ønsker at udvikle og afprøve en model for, hvordan man kan have fokus på legen og det kreative som undervisningsmetode. Projektet vil undersøge, hvordan man på en HHX-uddannelse, kan styrke elevernes kreative kompetencer og motivation gennem leg.

Målet er at udvikle en model for hvordan playfulness kan bidrage til at udvikle elevernes kreative færdigheder i undervisningen på HHX. Dermed sætter vi fokus på EVA-rapportens greb om at have en legende tilgang i undervisningen.

Tre undervisere vil være aktive i projektet og ønsker med projektet at blive ambassadører for den legende og eksperimenterende tilgang til undervisningen på ungdomsuddannelsesniveauet.

Projektet løber fra august 2020 til december 2022 er et samarbejde mellem erhvervsuddannelsesinstitutionen Mercantec, VIA University College og en række forskere og er støttet med midler fra Regions Midtjyllands Uddannelsespulje.

 

image2

Podcast episode 1

Hør projektleder Nanette Gadegaard Andersen fortælle om projektet ”Playfulness i ungdomsuddannelserne – en vej til læring i kreativitet”.
 

Hør podcast her
image1

Podcast episode 2

Hør forsker Marc Malmdorf Andersen fortælle om vigtigheden af leg og kreativitet i uddannelse

Hør podcast her
image4

Podcast episode 3

Hør, hvordan to undervisere på HTX har arbejdet med at indføre mere leg i deres undervisning – og hvilke erfaringer de har gjort sig.

Hør podcast her
image6

Podcast episode 4

Hør, hvad tre elever på Midtbyens Gymnasium har fået ud af at være med i projektet, og hvordan de oplever, det er at gå på en ungdomsuddannelse i dag.

Hør podcast her
image5

Podcast episode 5

Projektet er blevet evalueret af Dansk Center For Ungdomsmiljø (DCUM) – hør i denne episode, hvilke læringspunkter og perspektiver, de fandt i projektet.

Hør podcast her