Pejlemaerke1-190320

Mercantecs læringstilgang tager afsæt i, at tydelige og aftalte mål er essentielle for elevens motivation for læring. Både underviser og elev følger løbende tæt op på den enkeltes progression i forhold til mål og delmål. Dette sker bl.a. gennem en konstruktiv og involverende feedback, der hele tiden har fokus på udvikling.

Med dette pejlemærke ønsker vi grundlæggende at sætte elevens læringsudbytte i centrum. Sagt på en anden måde, så ønsker vi, at vi med læringsmålstyret undervisning kan være med til at understøtte skolens, afdelingernes, teamenes og den enkelte medarbejders arbejde med at øge elevernes faglige niveau.

I læringsmålstyret undervisning hænger valg af læringsmål, valg af undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering tæt sammen i alle faser af undervisningen. Når et forløb har afsæt i nogle bestemte læringsmål, vælges undervisningsaktiviteter, der fremmer netop disse læringsmål. Samtidig overvejer underviseren måder, der kan vise, hvor langt eleven er i forhold til at opfylde læringsmålene. Valg af undervisningsaktiviteter afhænger også af evalueringen fra sidste forløb, som skal danne grundlag for at vælge de læringsmål og undervisningsaktiviteter, der vil skabe passende udfordringer for alle eleverne.

Video

Målstyret undervisning - samlet version:

Video, opdelt:

Begrundelse for målstyret undervisning:

Læringsmål, aktivitetsmål, undervisning og læring:

Fra fokus på undervisningsaktiviteter til fokus på læringsudbytte:

Eleven i centrum og ikke målene:

Didaktisk ramme, feedback og læringskløften:

Hvor er jeg på vej hen, hvor er jeg nu, og hvor skal jeg hen herfra?:

Læringsmål (Hvor skal jeg hen?):

Succeskriterier:

Hvor er eleverne i deres læringsproces (sikring af alle elevers deltagelse)?:

Tolkende lytning og dybere læring:

Hvad kendetegner effektiv feedback? (Hvor skal jeg hen herfra?):