Formål
Projektets hovedmål er at etablere en helhedsorienteret undervisningstilgang til STEM-fagene (Fysik, Matematik, Kemi, Teknikfag, Informatik og Teknologi) på tre tekniske EUX-erhvervsuddannelser. Dette skal opnås ved at skabe tværfaglige læringsfællesskaber mellem gymnasielærere og faglærere samt udvikle undervisningselementer, der integrerer x-fagene og de uddannelsesspecifikke fag i hinanden.

Projektbeskrivelse
Projekt EUX STEM Integration skal styrke samarbejde mellem fagene på 3 tekniske EUX-uddannelserne, der skal udvikle læringsmiljøet for vores EUX-elever. Projektet arbejder på at skabe øget praksisnærhed i EUX-uddannelsen ved både at etablere professionelle tværfaglige EUX-teams og ved at udvikle og afprøve helhedsorienterede STEM undervisningsforløb på de 3 tekniske EUX uddannelser. I projektet opkvalificerer vi lærerne (gymnasielærer og faglærer) med pædagogiske og didaktiske metoder, så de efterfølgende kan udvikle og gennemføre nye tværfaglige undervisningselementer på de 3 tekniske EUX-uddannelser.

Projektet ønsker at styrke sammenhæng mellem fagene - de gymnasiale STEM fag og de uddannelsesspecifikke fag - så eleverne oplever synergien mellem fagene. I projektet vil vi være optaget af hvordan vi kan inddrage virksomhederne i udviklingen af de nye undervisningsforløb. Projektet har ekstern evaluator fra Rambøll, for at kvalitetssikre vores indsamlede data kan bidrage til den videre udvikling af EUX-uddannelserne både lokalt og nationalt.

Projektet arbejder videre på resultaterne fra to tidligere NOVO Nordisk projekter og har etableret en følgegruppe med stor viden om helhedsorienteret og praksisnær STEM undervisning, bestående af ASTRA, VIA og NCE.

Projektpartnere 
ASTRA, VIA og NCE. 

Bevillingsgiver
Novo Nordisk 

Tidsperiode 
Projektet løber til den 31. december 2025

Kontakt
Programleder, Jytte Randbæk, mail: jyra@mercantec.dk