Se video:

En god inddragelse af IT i undervisning kræver, at lærerne har stærke kompetencer – både i forhold til at beherske de konkrete teknologier og i forhold til at kunne anvende dem i en pædagogisk sammenhæng. Vi ønsker, at de undervisere, der ikke allerede har de fornødne kompetencer, får det gennem sparring med kollegaer og interne fagfolk på skolen samt gennem kurser og efteruddannelse.

Øget brug af it kræver på mange måder en ændret underviserrolle. Underviseren skal i højere grad være en facilitator i forhold til elevernes læring, mens den traditionelle formidlerrolle nedtones. Fx gør adgang til digitale læringsressourcer det muligt at ”flippe” undervisningen, sådan at eleverne eksempelvis ser videoer af stofgennemgangen hjemme og bruger tiden på skolen til at arbejde med stoffet.

En god inddragelse af IT indbefatter også, at underviserne har gode muligheder for at dele viden med hinanden og har et fællesskab omkring planlægning af undervisningens afvikling. Vi vil have, at alle undervisningsforløb (læringspakker og digitale læringsforløb) skal ligge på vores fælles læringsplatform, og at de i størst muligt omfang planlægges i fællesskab.