Pejlemaerke4-190320

Med dette pejlemærke ønsker vi at understrege, at vi ikke alene har et specifikt uddannelsessigte for øje, med hvad der tilhører af uddannelsesspecifikke mål, krav og retningslinjer. Vi ønsker og tror på, at uddannelsen skal sættes ind i en større ramme, hvor eleven også opnår almene og alsidige kompetencer, både de sociale og personlige, som er med til at give livsduelighed.

Mercantecs pædagogiske strategi bygger på et dannelsesperspektiv, hvor målet er, at den enkelte elev opnår livsduelighed gennem en alsidig personlig og faglig udvikling, og dette er med særlig vægt på arbejdsmarkedet, omverdensforståelse og demokratiske værdier. Vi baserer således alle vores uddannelser på et alment og bredt fagligt fundament, med målet om, at eleverne bliver rustet til at tackle de udfordringer og forandringer, som de vil møde i deres fremtidige arbejdsliv. Dette fremtidsperspektiv kræver, at vi har et udsyn og et indblik i de kompetencer, som samfundet kræver, og at vi hele tiden prøver at være på forkant med samfundsudviklingen.

Mercantecs dannelsesperspektiv forholder sig både til det enkelte individ og til fællesskabet. Vi ønsker at tage udgangspunkt i individets behov. Hertil vil vi finde og understøtte hver elevs styrker. Dette er vores udgangspunkt for at udfordre den enkelte. Samtidig ønsker vi at understøtte og sikre tilhørsforholdet til skolen gennem gruppedannelser og fællesskaber. Vi har en særlig interesse i at opbygge og understøtte faglige fælleskaber.

Video:

Dannelse og undervisning:

Om pædagogisk paradoks:

Perspektiver på undervisningen: