Efter uddannelsen kan deltageren i forbindelse med gennemførelsen af virksomhedens salgsaktiviteter, samarbejde med kolleger om planlægningen af salgsarbejdet, så der opnås sammenhæng på tværs af afdelinger, der matcher butikkens overordnede profil.
Målgruppe
Salgs- og servicemedarbejdere der arbejder i større detailvirksomheder. Målgruppen er primært medarbejdere, der er teamansvarlige.
Fag i forløbet
(20 total)
40331 - Salgsplanlægning i Detailhandlen, 1 dag, 126 kr.
Deltageren kan i forbindelse med gennemførelsen af virksomhedens salgsaktiviteter, samarbejde med kolleger om planlægningen af det daglige salgsarbejde, så der opnås sammenhæng på tværs af afdelinger, der matcher butikkens overordnede profil.
45956 - E-teknologi og online opdatering, 2 dage, 252 kr.
Deltageren kender de grundlæggende principper i et CMS administrationssystem (Content Management System) og kan bruge programmet i forbindelse med organisering og fletning af virksomhedens site's og systemer. Deltageren kan desuden vedligeholde administrationssystemet for optimering af firmaets e-business løsning.Deltageren kan opdatere vareinformationer i firmaets administrationssystem, som ligger til grund for online varepræsentationen og salgsplanlægningen.Deltageren kan ligeledes opdatere firmaets profil og forretningskoncept på Internettet via CMS administrationssystemet eller via manuel redigering af html-sider.Deltageren kan anvende web-statistikker og publicere disse på måde, som er tilpasset virksomheden. Deltageren kan desuden præsentere opfølgnings-rapporter og salgsstatistikker ved at behandle de data, som opsamles elektronisk efter en markedsføringsindsats.
40001 - Markedsanalyse i detail- og handelserhvervet, 3 dage, 378 kr.
Deltageren kan, inden for et arbejdsfelt i detail og/eller handel, planlægge og gennemføre mindre markedsanalyser i forhold til et udvalgt marked. Deltageren har kendskab til love og regler i forbindelse med markedsanalyse og markedsføring, og forstår at anvende søgemaskiner til indhentning og efterfølgende vurdering af informationerne. Deltageren kan på den baggrund medvirke ved udarbejdelse af handlingsplaner der tilgodeser nuværende eller fremtidige valg af målgruppe og salgsmål.
43160 - Butikkens budget, 1 dag, 126 kr.
Deltageren kan opstille og arbejde med et resultatbudget, på såvel afdelingsniveau som butiksniveau, fx via regneark med nøgletal, procenter og simple formler. Deltageren kan gennem budgetteringsprocessen vurdere, hvilken effekt ændringer i budgetforudsætningerne vil få på driftsresultatet. Deltageren kan gennemføre budgetopfølgning og vurdere budgetafvigelser.
45952 - Udvikling af e-koncepter og produktdifferentiering, 2 dage, 252 kr.
Med udgangspunkt i firmaets kundeanalyse og e-strategi kan deltageren udvikle virksomhedens online koncept(er) og via web-profilering arbejde med produkt- og målgruppedifferentiering for at skabe salg.Deltageren har kendskab til konceptudvikling i forhold til tema-websites og kan medvirke i udviklingen af firmaets e-koncept(er) ved at arbejde med storytelling og formulering og præsentation af budskaber, der underbygger produkternes egenskaber på Internettet.Deltageren kender muligheder for at opnå en "word of mouth" marketing effekt via dialogintegration, og den effekt den har for virksomheden i forhold til de "features", services og oplysninger som tilbydes online. Deltageren har desuden forståelse for kundeloyalitetsprogrammer, der kan tilbydes online og kan fremme salg.
45953 - E-markedsføring og reklameindsats, 2 dage, 252 kr.
Med udgangspunkt i firmaets e-strategi, kan deltageren styrke virksomhedens markedsføringsindsats med reklameplacering på onlinemedier. Deltageren kan målrette markedsføringen via oprettelsen/placeringen af websites indeholdende søgeord, link fra referencer og interesseforums i forhold til specifikke tilbud eller nyheder som bliver præsenteret på Internettet.Deltageren kan ligeledes styrke virksomhedens markedsføringsindsats i forhold til at udarbejde reklamemateriale til enkelte e-kampagner, som skal indrykkes i de trykte reklamemedier.Deltageren kan generere og behandle online besøgsdata og udarbejde forslag til justering af virksomhedens markedsføringsplaner.
48994 - Priskalkulation i Detailvirksomheder, 1 dag, 188 kr.
Deltageren kan udarbejde og anvende kalkulationer på fysiske produkter i detailvirksomheder, herunder også produkter der sammensættes eller videreforarbejdes i virksomheden.Deltageren kan udregne priser og foretage økonomiske vurderinger af bruttoavance/dækningsbidrag i forbindelse med priskalkulationer.Deltageren kan udarbejde grundlæggende efterkalkulationer.
40049 - Konkurrentanalyse i detailhandlen, 3 dage, 378 kr.
Deltageren kan udarbejde forskellige former for konkurrentanalyser for eget markedsområde, samt vurdere butikkens konkurrencemæssige styrker og svagheder. Deltageren kan, ud fra analysens resultat, justere og opstille nye driftsmål for butikken. Deltageren kan iværksætte operative handlinger ud fra konkurrentanalysens resultat.
47341 - Sociale medier som kommunikationskanal i detail, 1 dag, 126 kr.
Deltageren har kendskab til forskellige sociale medier. Deltageren har kendskab til hvordan detailhandelsvirksomheder kan anvende sociale medier som kommunikationskanal til kunderne. Deltageren har kendskab til hvordan detailhandelsvirksomheder kan anvende sociale medier som kommunikationskanal til medarbejderne.
40337 - Opbygning/anvendelse af kundedatabase i CRM-system, 2 dage, 252 kr.
Deltageren kan opbygge og anvende en kundedatabase i et eksisterende CRM-system og opstille søgekriterier i databasen med henblik på at markedsføre sig mod et udvalgt kundesegment, med det formål at skabe et loyalt og langvarigt kundeforhold.Deltageren kan ud fra analyse af kundedata udvælge produkter til en bestemt kundegruppe i overensstemmelse med kundes forventede ønsker om produkttyper, producent, kvalitet mv.Deltageren kan opbygge og arbejde med den CRM-styrede database så gældende lov om persondata overholdes.
40332 - Medarbejderintroduktion i detailhandlen, 3 dage, 378 kr.
Deltageren kan gennemføre introduktion af nye medarbejdere i detailhandlen ud fra butikkens profil.Deltageren kan planlægge og gennemføre en medarbejderintroduktion ud fra de faktorer der kan have indflydelse herpå, samt lave sparring med nye medarbejdere.Disse faktorer er eksempelvis jobbeskrivelse, jobforventninger, oplæringsmetoder, holdninger, motivation, information og opfølgning under hensyntagende til den nye medarbejders kompetencer og kvalifikationer mv.
40002 - Markedsføringsplanen i detail- og handelserhvervet, 2 dage, 252 kr.
Deltageren kan medvirke i udarbejdelse af en markedsføringsplan, og efterfølgende analysere og vurdere omkostningseffektiviteten på baggrund af de almindelige værktøjer der benyttes til optimering af kampagner.Deltageren har viden om målgrupper, relevante medier, budskaber og kommunikationsformer til markedsføring, og kan anvende denne viden til at assistere ved gennemførelse og opfølgning af virksomhedens markedsføringsindsats.
48318 - Multikanalmarkedsføring - forretningsmodeller, 3 dage, 378 kr.
Med udgangspunkt i firmaets omnichannel indsats, kan deltageren styrke virksomhedens placering på online- og offline markedet. Deltageren kan målrette indsatsen ved anvendelse af digitale forretningsmodeller, der kan ruste virksomheden til fremtidens forbrugere.Deltageren kan styrke virksomhedens indsats i forhold til at videreudvikle eksisterende digitale forretningsmodeller med det formål at fremme virksomhedens omnichannel indsats.Deltageren kan behandle og anvende omnichannel relevant data til at udvikle markedsføring rettet mod virksomhedens målgruppe.
45951 - Kundeanalyse og e-strategi, 2 dage, 252 kr.
Deltageren kan udføre en mindre analyse af virksomhedens kunder, for at afdække potentialer for salg af virksomhedens ydelser og produkter online.Deltageren kan via kundeanalysen generere en behovsoversigt og identificere nøgleområder for virksomhedens e-strategi (strategi på online markedet), herunder indsatsen vedrørende online markedsføring og salg.En beskrivelse af e-strategiens nøgleområder klarlægger hvilke e-services der skal satses på og hvilke faglige kompetencer det kræves at kunne følge e-strategien.
46473 - Styring af butikkens nøgletal, 2 dage, 252 kr.
Deltageren kan i forbindelse med salgs- og driftsoptimering udregne og anvende relevante økonomiske nøgletal, eksempelvis salgsindeks, bruttoavance og omkostningsprocenter.Deltageren kan identificere forskellige økonomiske indsatsområder, såvel som enkeltstående varenumre, en varegruppe som på afdelings- og butiksniveau.Deltageren kan udarbejde relevante økonomiske handlingsplaner og tilrettelægge arbejdsopgaver herefter.
40335 - Rytmer og rutiner til "salgsklar" butik, 2 dage, 252 kr.
Deltageren kan arbejde systematisk og struktureret med de arbejdsopgaver og rutiner der sikrer, at butikken er ¿salgsklar¿ herunder, at avisvarer sættes op den rigtige dag, at manglende leveringer eller udsolgtsituationer er dækket ved erstatningsvarer eller at varerne er opbevaret korrekt mv.Deltageren kan i sit daglige arbejde koble butikskonceptet til de fastlagte rytmer og rutiner på en måde, så butikken fremstår spændende, inspirerende og højaktuel, for derved at skabe mest muligt salg.Deltageren kan forstå nødvendigheden af effektivitet i form af rutiner i butikkens koncept for at sikre butikkens profil og så det sker i en rytme, der virker bedst for deltageren selv og butikken.
43179 - Fastlæggelse af mål ved personligt salg, 2 dage, 252 kr.
Deltageren kan fastlægge mål for det personlige salg med udgangspunkt i butikkens strategi eller indsatsområder, eksempelvis indenfor omsætning, bruttoavance, antal ekspeditioner, basket size og hitrate. Deltageren kan efterfølgende følge op på egne fastlagte mål.Deltageren kan videndele sine erfaringer med fastsættelse af mål, og planlægge samme effekt generelt for butikken.
48319 - Multikanalmarkedsføring - anvendelse, 3 dage, 378 kr.
Deltageren kan bidrage til at optimere virksomhedens omnichannel markedsføring. Deltageren kan anvende data målrettet med det formål at vurdere samt justere den marketingindsats som fungerer på tværs af kanaler.Deltageren kan på baggrund af data selv komme med forbedringsforslag eller udvikle nye løsninger inden for virksomhedens omnichannel indsats.Deltageren kan behandle og anvende omnichannel relevant data til at udvikle markedsføring rettet mod virksomhedens målgruppe.Deltageren kan vurdere effekten af virksomhedens omnichannel markedsføring og identificere nye muligheder for udvikling.
40330 - Forebyggelse af svind og tab i detailhandlen, 1 dag, 126 kr.
Deltageren kan identificere butikkens svind og svindkilder, eksempelvis tyveri, brækagevarer, administrative fejl som optællings- og indtastningsfejl mv.Deltageren kan komme med forslag til en svindbekæmpelsesplan i forhold til butikkens svind. Deltageren kan tilrettelægge egne arbejdsopgaver i forhold til den udarbejdede svindhandlingsplan for butikken.
47598 - Konceptanvendelse i detailhandlen, 1 dag, 126 kr.
Deltageren kan anvende enkeltelementer af forskellige centralt fastsatte koncepter og delkoncepter til praktisk salgs- og profilarbejde samt kundeservice. Deltagen kan forstå vigtigheden i at følge et centralt fastsat koncept og gennem sit arbejde bidrage til, at konceptet føres ud i butikkens hverdag, og tilpasses den aktuelle konkurrencesituation.